jeudi 3 mai 2018

THE LONG LIGHT: Hiraeth (2018)

“Ambient from A to Z, Hiraeth inhales as much the complexity of the divided feelings as this joy of living through Andy Codon's devils”
1 Hiraeth 38:01
Glimmer Room Bandcamp (DDL 38:01)
(Purely ambient music)
====================================
   **Chronique en français plus bas**

====================================
Andy had warned me well. “Hiraeth” is an ambient album. An album of ambient music quiet and meditative. On my side I would add; a music of taciturn atmospheres of which the only movements are waves of implosion which bring out the music of this 2nd opus of his project parallel to The Glimmer Room outside its anesthetic bed. It doesn't matter! I love the music of Andy Condon. That it is with Jupiter 8, The Glimmer Room or still as here with The Long Light of which it's the second album, the first one being Our Waking Hours in 2014. Hiraeth is an old Welsh saying which means that a longing for a home you can never return to, a home which may never have existed at all. As we notice, our friend Andy Condon always possesses this soul of sound poet.
The adventure begins with a flock of birds' chirping. A synth puts down some chords which resound with tenderness in this bucolic decor where my ears hear fairies' murmurs through layers of ether and of Morpheus whispers. A heavy strata of bass widens its coat of worry, already plunging "Hiraeth" into an atmosphere of torment. It's this line of bass that will blow the implosions of the 1st part of this long title which wears without lengthiness its 38 minutes.
She urges another line to get loose, creating two parallel movements which have nothing in common. One is dark and the other one is sibylline! Without lengthiness effects! Because in spite of the serenity of the movement, Andy Codon gives it implosive impulses which are translated by thin lines of emotionalism and musicality, like these lines of acute flute which go and come in a landscape of which the shadows of sounds take many forms. The chords dance and tinkle after the point of 10 minutes, bringing the 1st phase of "Hiraeth" towards a passage where the crackling of a fire gives it a second life. This 2nd part announces a more celestial, a more ethereal progression with a passage clearly more luminous than the dark shadows which moved it in the first 18 minutes. The singings of birds are replaced by sparklings of arpeggios which stay all the same in the background when buzzing layers give a dark vision but not schemer to an ambient music which bears a little more The Glimmer Room's signature here.
Andy Condon doesn't have to be shy of his music. He stays in a class of his own by breathing a clearly more human vision into his meditative music than many artists in this kind of music art. His music inhales as much the complexity of the divided feelings as this joy of living through his devils. Another beautiful album that will please his fans. Hopefully other fans of this kind of music will be interested one day in his music, because I Remain remains the most hard-hitting, the most impressive and the most emotive work in contemporary ambient music.

Sylvain Lupari (May 2nd, 2018) *****
synth&sequences.com
You will find this album on The Glimmer Room Bandcamp

===============================================================================
CHRONIQUE en FRANÇAIS
===============================================================================
Andy m'avait bien prévenu. “Hiraeth” est un album ambiant. Un album de musique d'ambiances tranquilles et méditatives. J'ajouterais; une musique d'ambiances taciturnes dont les seuls mouvements sont des ondes d'implosion qui sortent la musique de ce 2ième opus de son projet parallèle à The Glimmer Room hors de son lit anesthésiant. Peu importe! J'aime la musique d'Andy Condon. Que cela soit avec Jupiter 8, The Glimmer Room ou encore comme ici avec The Long Light dont c'est le 2ième album, l'autre étant Our Walking Hours. “Hiraeth” est une vieille maxime Galloise signifiant; un désir pour un endroit où vous ne pouvez jamais retourner. Une place, une maison qui n'a peut-être jamais existé. Comme on constate, notre ami Andy Condon possède toujours cette âme de poète sonique.
L'aventure débute avec une flopée de pépiements d'oiseaux. Un synthé y dépose quelques accords qui résonnent de tendresse dans ce décor bucolique où mes oreilles entendent des murmures de fées au travers des nappes d'éther et des chuchotements de Morphée. Une lourde nappe de basse étend son manteau d'inquiétude, plongeant déjà "Hiraeth" dans une ambiance de tourmente. C'est cette ligne de basse qui soufflera les implosions de la 1ière partie de ce long titre qui porte sans longueurs ses 38 minutes. Elle pousse une autre ligne à se détacher, créant deux mouvements parallèles qui n'ont rien en commun. Un est sombre et l'autre sibyllin! Sans longueurs car malgré la sérénité du mouvement, Andy Codon lui donne des élans implosifs qui se traduisent par des filets d'émotivité et de musicalité, comme ces nappes de flutes aigües qui vont et viennent dans un paysage dont les ombres de sons prennent moult formes. Des accords dansent et tintent après la barre des 10 minutes, amenant la 1ière phase de "Hiraeth" vers un passage où les crépitements d'un feu lui donnent une seconde vie. Cette 2ième partie annonce un cheminement éthéré, plus céleste avec un passage nettement plus lumineux que les ombres sombres qui se mouvaient dans les 18. Les chants d'oiseaux sont remplacés par des scintillements d'arpèges qui restent tout de même en arrière-scène lorsque des nappes bourdonnantes donnent une vison sombre mais pas intrigante à une musique d'ambiances qui portent un peu plus la signature de The Glimmer Room ici.
Andy Condon n'a pas à rougir de sa musique. Il reste dans une classe à part en insufflant une vision nettement plus humaine à sa musique méditative que bien des artistes dans le milieu. Sa musique respire autant la complexité des émotions divisées que ce bonheur de vivre à travers ses démons. Un autre bel album qui plaira à ses fans. En espérant que d'autres amateurs du genre s'intéressent un jour à sa musique, car I Remain reste l'œuvre la plus percutante, la plus séduisante et la plus émotive de la musique ambiante et d'ambiances contemporaine.

Sylvain Lupari (02/05/18)

Aucun commentaire:

Publier un commentaire