vendredi 20 avril 2018

CENTROZOON: 217 IV (2018)

“217 IV has to be the most beautiful opus, the most serene album of Centrozoon to my ears”

1 Star's End 2016 60:00
2 Star's End 2016 (Soundcheck) 10:25

Iapetus Records (DDL 70:25)
(Ambient music)

===================================
   **Chronique en français plus bas**

===================================

Who said that the music of Centrozoon was only a dump of chaotic movements guided by a river of strange and unusual sound effects? It is necessary to make adjustment with this “217 IV”. Proposed, consisted and interpreted with the spirit which surrounds the beautiful nights of the legendary Star's End radio show, "Star's End 2016" proposes a new aspect of the duet Bernhard Wöstheinrich and Markus Reuter. Certainly, both accomplices always polish up a music where the quirky effects remain the foundation of a very audacious orientation, but this long piece of 60 minutes is one of the most unctuous, hey yes, that I heard from Centrozoon. Performed within the framework of their North American tour in autumn, 2016, this album follows the performance Chez Thomas, except that this time Markus Reuter is well intend to leave almost intact the desire of Morpheus reverie of Bernhard Wöstheinrich.
The introduction is weaved in lines of mists and of amorphous voices which follow a more and more threatening corridor, because our senses perceive a tension to come. That takes the shape of sibylline layers of which the murmurs of ectoplasms roar from a starving guitar. Divided between a seraphic approach and another one resolutely more chthonian, due to the presence of the brass spirit from the electric six-strings, the introduction of "Star's End 2016" flirts all the same with the anesthetic perfumes pre nocturnal of a night which sounds very welcoming. The nitrogenous howling of the guitar, Markus Reuter lets also drop nice lonely chords, adopts at times the abrasive side of the synth layers while quite slowly the music moves forward in the night. The keyboard scatters little grave arpeggios which resound in the echoes of diverse manipulations of tones and in the guitar treatments, modulating a delicate movement which skips between the multiple lines and layers of the synths and the guitar which test the tolerance from each other. Otherwise, of our desire to meditate with our guests of this night. And in spite of the duality of the contrasting tonal effects, the music flows with this small derisive side of the Centrozoon duet. The sequencer weaves a good amorphous march before gamboling under the friendly effects of Markus Reuter. At times, at especially around the 35th minute point, the idea to find a resemblance with the music of Arc isn't that bad, testifying of the musicality in “217 IV” which sells peacefully the last 15 minutes with the wisdom of the gods of the night. Possibly the most beautiful opus of Centrozoon to my ears. Even "Star's End 2016 (Soundcheck)" amazes because of its very electronic musicality. We start resolutely the discovery of the universe of this very eclectic duet Centrozoon by this album!
Sylvain Lupari (March 19th, 2018) *****
synth&sequences.com
You will find this album on Iapetus Bandcamp


===============================================================================
CHRONIQUE en FRANÇAIS
===============================================================================
Qui a dit que la musique de Centrozoon n'était qu'une décharge de mouvements chaotiques guidés par une rivière d'effets sonores bizarres et inaccoutumés? Il faut rectifier le tir avec ce “217 IV”. Proposé, composé et interprété avec l'esprit qui entoure les belles nuits de la légendaire émission radiophonique Star's End, "Star's End 2016" propose une nouvelle facette du duo Bernhard Wöstheinrich et Markus Reuter. Certes, les deux compères fignolent toujours une musique où les effets biscornus restent le fondement d'une orientation très audacieuse, mais ce long morceau de 60 minutes est l'un des plus doux, eh oui, que j'ai entendu de Centrozoon. Performé dans le cadre de la tournée Nord-Américaine de Centrozoon à l'automne 2016, “217 IV” suit la performance de Chez Thomas du 6 Novembre 2016, sauf que cette fois-ci Markus Reuter a bien l'intention de laisser quasiment intacte le désir de rêverie Morphée de Bernhard Wöstheinrich.
L'introduction est tissée dans des lignes de brumes et de voix amorphes qui suivent un corridor de plus en plus menaçant, puisque nos sens perçoivent une tension à venir. Ça prend la forme de nappes sibyllines dont les crissements d'ectoplasmes rugissent d'une guitare affamée. Divisée entre une approche séraphique et une autre résolument plus chtonienne, de par la présence des cuivres de la six-cordes, l'introduction de "Star's End 2016" flirte tout de même avec les parfums anesthésiants pré nocturnes d'une nuit qui sera somme toute accueillante. Les rugissements azotés de la guitare, Markus Reuter laisse aussi tomber de beaux accords solitaires, épousent par moments le côté abrasif des nappes de synthé alors que tout doucement la musique avance dans la nuit. Le clavier sème des petits arpèges graves qui résonnent dans les échos de diverses manipulations de tonalités et des traitements de guitare, modulant un délicat mouvement qui sautille entre les multiples lignes et nappes de synthé et de guitare qui testent la tolérance de l'un pour l'autre. Sinon, de notre désir de méditer avec nos invités de cette nuit. Et malgré la dualité des effets tonals contrastants, la musique coule avec ce petit côté moqueur du duo Centrozoon. Le séquenceur tisse une belle marche amorphe avant de gambader sous les effets bienveillants de Markus Reuter. Par moments, surtout autour des 35 minutes, l'idée de trouver une ressemblance avec la musique d'Arc n'est pas si mauvaise, témoignant de la musicalité de “217 IV” qui écoule paisiblement ses 15 dernières minutes avec la sagesse des dieux de la nuit. Possiblement le plus bel opus de Centrozoon à mes oreilles. Même "Star's End 2016 (Soundcheck)" étonne de par sa musicalité très électronique. On débute résolument la découverte de l'univers du duo très éclectique Centrozoon par cet album!
Sylvain Lupari (19/04/18)

Aucun commentaire:

Publier un commentaire