samedi 28 avril 2018

ALBA ECSTASY: Bergenon (2018)

“Nothing ever goes wrong in the universe of Alba Ecstasy with this other fair album still impregnates of Mirage's universe”
1 Caffeine Reaction 8:00
2 Phenols 17:20
3 Bergenon 14:24

Alba Ecstasy Music (DDL 39:44)
(Berlin School of the 80's)
====================================
  **Chronique en français plus bas**

====================================
Ouf!!! Let's say that the music of "Caffeine Reaction" is just like its title. Cracklings and sound effects show up in the silence, while a line of sequences, in the tones as much crystalline as these frozen flakes in Klaus Schulze's Mirage, waddle with a vision of aggressiveness in its crystal clear tone. There are 40 seconds in the meter and already a line of bass pulsations is hammering an ostinato beat which synth solos cover of a melodious approach unique to the world of EM. Lively, this introduction is also beat by bass drums, entailing then "Caffeine Reaction" in an infernal structure which reminds enormously all of the potential of Klaus Schulze at the time of Mirage. There are a lot of references to Klaus Schulze and his Mirage album here, and with good reason! This last album is the core of this 3rd album of new music from Alba Ecstasy in 2018. "Phenols" is a good example with a structure which allies intensity and gravity, a little as if Crystal Lake's opening was truncated of its crystalline minimalist attract. But the resultant is attractive just as much, otherwise more poignant. After a short intro of sound drizzle and jerky keyboard riffs, the movement of pearled sequences of "Phenols" spreads its oscillating waves which undulate beneath the spasms of the bass pulsations. The structure adds additional lines, both at the level of rhythm and harmony, to fatten well the music in tones and beats. "Phenols" evolve with these elements while showing a latent accelerating tangent fed by jerks and spasms in its rhythm, a little as in "Caffeine Reaction" but in a slower mode, while the ambiences and the décor get stuffed of electronic noises and of cosmic effects. We are in the kingdom of Schulze with the Alba Ecstasy's contemporary vision. The title-track proposes a very different vision with a film structure, a kind of darker intense suspense. The rhythm is linear and skips relentlessly with an impression of friction, like the wheels on a rail which is dirtied of hissing vapors. Minimalist, the movement offers nevertheless some subtle variances, giving to "Bergenon" a kind of double-life while it remains stubborn and always coated by these mists filled with tonal drizzle.
And like a train without destination running with pain and suffering through some hostile plains, the vapors of rhythm decrease without stopping the pace. And in the end, that takes all of its sense. A fair album where we take out "Caffeine Reaction" to put it in the iPod, section best moments in Alba Ecstasy's music in 2018.

Sylvain Lupari (April 27th, 2018) ***¼**
synth&sequences.com
You will find this album on Alba Ecstasy's Bandcamp


===============================================================================
CHRONIQUE en FRANÇAIS
===============================================================================
Ouf!!! Disons que la musique de "Caffeine Reaction" est à l'image de son titre. Des pétillements et des effets sonores se pointent dans le silence, alors qu'une ligne de séquences, aux tonalités aussi cristallines que ces flocons gelés dans Mirage de Klaus Schulze, se dandinent avec une vision d'agressivité dans son ton cristallin. Il y a 40 secondes au compteur et déjà une ligne de basses pulsations martèlent un rythme ostinato que des solos de synthé recouvrent d'une approche mélodieuse unique à la MÉ. Entrainante, cette introduction est martelée par des basses percussions, entrainant alors "Caffeine Reaction" dans une structure infernale qui rappelle énormément le potentiel de Klaus Schulze à l'époque de Mirage. Il y a beaucoup de références à cet album ici, et pour cause. Il est au cœur de ce 3ième album de musique nouvelle d'Alba Ecstasy en 2018. "Phenols" est un bon exemple avec une structure qui allie intensité et pesanteur, un peu comme si l'ouverture de Crystal Lake était tronquée de son attrait minimaliste cristallin. Mais le résultant est tout autant séduisant, sinon plus poignant. Après une courte intro de bruine sonique et de riffs de clavier saccadés, le mouvement de séquences perlées de "Phenols" déploie ses ondes oscillantes qui ondulent sous les spasmes de basses pulsations. La structure ajoute d'autres lignes complémentaires, tant au niveau rythmique qu'harmonique, afin de bien engraisser la musique en tons et en rythmes. "Phenols" évolue avec ces éléments tout en affichant une latente tangente accélératrice nourrie de saccades et de spasmes dans son rythme, un peu comme dans "Caffeine Reaction" mais en plus lent, alors que les ambiances et le décor se gorgent de bruits électroniques et d'effets cosmiques. Nous sommes dans le royaume de Schulze avec la vision contemporaine d'Alba Ecstasy. La pièce-titre propose une vision très différente avec une structure cinématographique, genre suspense intense, plus sombre. Le rythme est linéaire et sautille sans relâche avec une impression de frottement, comme des roues sur un rail encrassé de vapeurs sifflantes. Minimaliste, le mouvement offre néanmoins de subtiles variances, donnant à "Bergenon" un sentiment de double-vie alors qu'il reste entêté et toujours nappé par ces brumes remplies de bruines tonales. Et comme un train sans destination roulant de peine et de misère à travers des plaines hostiles, les vapeurs de rythme diminuent sans arrêter une course qui au final prend tout son sens. Un album sobre où on extirpe "Caffeine Reaction" pour mettre dans mon iPod, section meilleurs moments en musique d'Alba Ecstasy en 2018.
Sylvain Lupari 25/04/18

Aucun commentaire:

Publier un commentaire